Ferie i Zallaq i Bahrain

Endelig er vi her. Det var nylig hetebølge i Midtøsten, men nå er været heldigvis normalt igjen. Her er en liten oppdatering fra reisen og de aller første dagene.

Selve reisen til Bahrain

Turen startet ganske hektisk fordi British Airways slet med datasystemet. Selv om vi kom tre timer før flyet tok av, så fikk vi kun 30 minutter i loungen, før det var go to gate. Vi mellomlandet i London hvor vi heldigvis fikk masse tid i loungen der, før vi tok nattflyet videre til Bahrain. Donatella sov veldig godt på flyet og det gikk som en drøm. En av grunnene til at vi valgte Bahrain som reisemål, var at tidsforskjellen ikke er stor. Det skiller kun en time fra norsk tid, som betyr at barna kan fortsette soverutinene som vanlig. Vi landet ti på seks på morgenen lokal tid.

To barn som er trøtte etter reisen, men likevel klare for bassenget 😍

Sunn mat…og usunn mat 😅

Vi fikk tidlig innsjekk og etter litt dusjing og power nap, var vi raskt på vei til bassenget. Her ble vi frem til leggetid. Akkurat denne kvelden var det oktoberfest på hotellet, så det var live-musikk til halv elleve. Vi sovnet før den tid. Vi var stuptrøtte hele gjengen. Da vi våknet i dag tidlig, fikk vi deilig frokost. Jeg var i syvende himmel fordi de hadde kokt hvit fisk på «helse-bordet» + kokte gulrøtter. Så hadde de eget ostebord som jeg elsket. Lorren satte selvsagt mest pris på nystekte pannekaker med nutella og kakebordet. Arnthor har glutenallergi, så han hadde sitt eget hjørne han også.

Lorren får ikke lov til å spise søtsaker før hun har spist nok proteiner.

Store kontraster

En ting som er litt interessant, er hvor turistene her kommer fra. Bahrain er et forholdsvis fritt land og innbyggerne kan gå i de klærne de vil. Likevel er det svært mange på hotellet som går i niqab. Grunnen er at mange av turistene her kommer fra Saudi Arabia. De bader også, men da i heldekkende badedrakter. Det hele er ganske unikt, for i motsetning til dette har du andre turister på samme plass med bikinier og cocktails i hånden. Bassenget har egen bar i bassenget. De andre turistene her snakker amerikansk, russisk, fransk og engelsk. Det er det vi har hørt så langt.

Vi badet til helt til leggetid. Det er ikke sol i bakgrunnen, men en lyskaster.

I går kveld starter Arnthor en konversasjon med en dame i niqab ved bassenget. Hun ble veldig begeistret for Donatella. Hun holdt henne og lekte med henne. Donatella smilte og lo som vanlig, fra øre til øre. Mannen hennes i bassenget hadde øyne som nesten tok fyr. Jeg ble litt engstelig og usikker på om menn egentlig kan snakke til kvinner i niqab. Jeg aner ikke. Heldigvis slo Arnthor av en prat med mannen hennes også og han løsnet litt.

Rike saudiere og oligarker

Så må jeg bare si at jeg aldri har sett så mange Chanel-vesker på en gang. Under frokosten var det et langt bord med bare saudi-damer. Samtlige hadde Chanel medium flap bags. Som noen vet koster de gjerne rundt 60.000 (brukt). Har også sett de til over 100.000. Så da vet vi i hvert fall at de har nok penger 😅 Det er noen russiske damer ved siden av oss på stranden nå. De bestilte en hel flaske med Jägermeister. Den koster 3000 norske kroner. Tipper de er oligarker. Det er sykt dyrt med alkohol her og du får tak i det kun på restaurant og hotell. Faktisk får man ikke lov å få visum til Bahrain dersom man ikke kan forsørge seg selv. De spurte meg om jobbsituasjon og alt mulig i passkontrollen.

Blogger herfra ❤️

Vi har kun vært på hotellet frem til nå og trives godt med sjø og sol. Vi tenkte oss en liten tur ut i morgen. Det er enda elleve netter igjen, så vi har god tid til å utforske. Skriver mer snart ❤️